קודסי ארגונר - מפטירים

2016 מקודשת 2016
  • سهل
  • عالمي
  • موسيقى
إشترك
twitter
facebook
שירת מפטירים עתיקה בעברית מלב טורקיה המוסלמית // מיוחד לפסטיבל


חיבור קסום בין מוסיקה איסלאמית לחוכמה יהודית
אורח: חכם דוד מנחם



Photo: Orit Pnini

קודסי ארגונר, מאסטר של המוזיקה הסופית הטורקית, הגיע למקודשת עם פרויקט חדש ומרגש במיוחד: שירת מפטירים עתיקה בעברית מלב טורקיה המוסלמית.

ארגונר, מי שנחשב לבכיר נגני הנאי של טורקיה, שיתף פעולה לאורך הקריירה עם פיטר גבריאל, ג'אן מישל ג'אר, אנואר בראהם ורבים אחרים והקים כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת את בית הספר הגבוה ללימודי מוסיקה סופית קלאסית.
במפטירים, שעלה על במת מקודשת לראשונה בישראל והוקלט זה לא מכבר לאלבום חדש, חזרו אנגונר ולהקתו אל מסורת שירת הקודש בעברית, שהיתה נהוגה בטורקיה בתקופת האימפריה העות'מנית. שירת הקודש, שהייתה מבוססת על כתביו של ר' ישראל נג'ארה, בוצעה על ידי מלומדים יהודיים ששילבו את הטקסטים הקדושים בעברית עם לחנים טורקים קלאסיים.
מקהלות המפטירים פעלו החל מהמאה ה-18 בעיר אדירנה (אדרינופול) ולאחר מכן (ועד היום) באיסטנבול. הרפרטואר, שהושר בשבתות, סודר לפי המקאמים התורכיים, כאשר המוסיקה וסגנון השירה מתבססים על המוסיקה התורכית הקלאסית והמוסיקה הסופית
היום זה אולי נראה רחוק ודמיוני, אבל פעם, לא כל כך מזמן, חיינו יחד (כאן ובסביבה) מוסלמים ויהודים, יהודים ונוצרים, והרגשנו זכות וכבוד להשפיע ולהיות מושפעים. ועכשיו, בשנייה ששומעים את החיבור של המוסיקה ושל המילים, זה מיד נשמע כמו הדבר הכי טבעי והגיוני.

בסיום המופע עלה חכם דוד מנחם לשיר נוסף, מאוול בעברית ובטורקית עם אחד מסולני ההרכב - אחד הרגעים המרגשים של המופע.

 

 

قاعة الرياضة في جمعية الشبان المسييحية - القدس