אוטואוכל - היום השמיני

2013 אוטואוכל
  • اشترك
  • انتاج اصلي
  • الكولينارية
إشترك
twitter
facebook
הדס עפרת אמן רב תחומי ומקים בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים


כתב: הדיי עפאים / צילם: טל שחר


לפנות ערב החלה מנשבת רוח קרירה והנשים התכסו בצעיפיהן. מי שעצר להתבונן לרגע במסעו במעלה המדרגות והתיישב על ספסלי השיש השחורים או שנשען בכתפו על כותרות הבזלת של המקדשים, התחמם מהחום שספגו בסופת השמש היוקדת שהתחוללה כאן רק הבוקר ועתה פינתה את מקומה לצינה מאופקת ותרבותית.



צילומים: טל שחר


השעה נטתה להחשיך ובגן שמשני עברי גרמי המדרגות הרחבים האירו מדורות פנסים קבוצות-קבוצות המתגודדות סביב מספר סיפורים או מנגנת באור או פסלי אדם המשחקים בכדורגל על אדמת המקדש. נקודת המגע הזמינה את מבקריה לגעת ולהשתתף והם, מצידם, התמסרו לחוויה.

לילה אחד בשנה פותח המוזיאון את שעריו ומניח למבקרים להפוך לכוהנים בהיכליו. העולים לרגל נוגעים ומזיזים ומשתעלים ומדברים בקול רם כאילו לא היתה האמנות מקודשת אלא מעשה יום-יום, כאילו היה כל העולם מוזיאון וכולנו אמנים.

בשמונה בערב נאספו מאות אנשים בשורה ארוכה לפני שולחן הברית שהוצב על חצץ הגן. גדרה נמתחה סביבו ובתוכה המשרתים בקודש נעו בסינרים ומזמרים זמירותיהם. במרכז הרחבה, רם ונישא, חנה האוטואוכל כמזבח וממנו מיתמרת אש התמיד. מי שביקש להיכנס ולהקריב קורבנו נשבע שבועת אמונים אצל הכוהנות שבכניסה: "אני אמן", היה עליו להצהיר בקול ובחתימת יד ולקבל עליו אות כאבן חושן בדש חולצתו.

רק 30 איש ואישה נעמדו בכל טקס סביב המזבח במהלך הלילה. בידם האחת אחזו בפלטת-ציירים ועליה פיתה חמה כמו לחם הפנים ובשנייה אחזו מרית ציירים, או ספטולה, בשפתם, נכונים לקיים את מצוות האמן. לגופם עטו הנכנסים סינר לבן שהגיע רק עד ברכיהם ותחתיו נגלו הבאים מי במכנסיים מחויטות ובנעלי עור מבהיקות ומי ברגליים חשופות ושזופות, עוטות כפכפים פשוטים. חלק מהרגליים היו של אנשים צעירים מאוד, חלקות ורזות, וחלקן של אנשים מבוגרים, אולי עייפים, מגוידות ונושאות חיים רבים. כל העם עמד בהיכל. העונה היתה לעונת התרבות והלילה הזה, נקודת המגע, היה לרגל הרביעי לשלושת הרגלים העתיקים של עירנו. בני עמנו היטהרו וטיפסו במדרגות המוזיאון כפי שטיפסו אבותיהם אל הר המוריה לצלילי מקהלות הלוויים לפני אלפיים שנה והפכו שוב לגוי קדוש.

לפני המזבח נעמדו הכוהנים הגדולים: אסף גרניט מדליק את האש והדס עפרת מצטט מהמזמורים. אני האמן – אתם האמן – כולנו אמנים. אסף אומר שהאמנות מופלאה והדס אומר שהיא חיי יום-יום, כאות קין על העוסקים בה. אסף הוא נביא הנחמה והדס נביא התוכחה והעם מהנהן וניגש למלאכה – נעשה ונשמע.

הלווים מלווים את הקהל אל חמשת הצבעים כחמישה מינים קדושים שנתברכה בהם האמנות: בתורם ניגשים האנשים אל שולחן האורות ובוחרים מתוכו שומר צלוי או לימונים כבושים או סלק מבריק או בזיל או פלפלים וכותבים בעזרתם את אומנותם על גבי הפיתה. כל אדם אוסף רגעיו ומניח אותם על גבי קן הציור בסבלנות וברצינות גמורה. אסף אומר שהטעם נגמר אחרי רגע אך הציור יישאר לעד. הדס אומר שהאמנות היא בת-חלוף ואין לה צורך בקהל. שף הנחמה, אמן התוכחה.

אחר כך ניגשים האמנים אחד אחד אל המזבח ומניחים את אומנותם מול המצלמה. הדס אומר שמי שהסכים להיות אמן נתון גם לביקורת והעולם מתייחס ליצירתו. התמונות מוקרנות על גבי מסכים כפסיפסים המעטרים את המקדש ואחר כך נפנים המשרתים בקודש לגלגל את היצירות ולהאכיל בהם את הקהל, שיתברכו בקורבנותיהם.

30 איש ואישה יצאו את ההיכל ושלושים באו בו כל הלילה ההוא. עמליה, זוגתו של הדס, אומרת שאומנות היא קודש ואוכל הוא חיי יומיום. הדס אומר שהאומנות בכל מקום ושהאוכל יכול להפוך לעולם יצירה. עמליה עונה שלאומנות יש להתייחס ביראת קודש ושאי אפשר להביט באמנות ולאכול באותה העת. אסף אומר שהוא מתייחס לאוכל שלו באותה יראת קודש ושהוא שמח שבעת האכילה יביטו אנשים גם באומנות. נביא הנחמה.

בעונה שעברה בלילה ההוא עמד אסף במטבח והאכיל את נכבדי העדה בסעודה כטבח. הלילה הזה הוא משרת בקודש, בפסגת ההיכל, מול אש התמיד. אני האמן, הוא אומר, וזהו, עבורו, כל העניין כולו.

 

לאפה עם מטבלים/ הדס עפרת

אנחנו הבאנו דרוזי מוכשר שיעשה לנו פיתות דרוזיות, אבל כל המטבלים הללו יכולים לעבוד עם כל פחמימה שכיף לנגב איתה: לחם, לחמניות, פוקאצ'ה, פיתה, לאפה וכו'.

מה צריכים ל- ½ ליטר של:

מטבלים אדומים

ממרח עגבניות מיובשות

300 גרם עגבניות מיובשות / לחות מסוג איכותי

½ כוס שמן זית איכותי

מלח, לפי הטעם

פלפל שחור, לפי הטעם

 

מניחים את העגבניות ושמן הזית בקערה של מעבד מזון ומעבדים למחית חלקה. מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם ומעבירים לכלי אטום. הממרח יישמר במקרר עד שבועיים.

סלט פלפלים קלויים

2 ק"ג פלפל אדום מתוק (גמבה)

2 כפות שמן צמחי

2 שיני שום, קצוץ דק

¼ כוס שמן זית

4 כפות חומץ בן יין לבן

1 כף חומץ 5%

1 כפית עלי תימין

מלח, לפי הטעם

פלפל שחור, לפי הטעם

 

  1. מעסים את הפלפלים בשמן וקולים מעל אש גלויה מכל הכיוונים יפה יפה. מעבירים את הפלפלים הקלויים לשקית, קושרים היטב ומניחים בצד לשעה. קולפים את הפלפלים, מסירים את הגרעינים הסוררים ופורסים לרצועות.
  2. מניחים את רצועות הפלפלים בקערה ומוסיפים את השום הקצוץ, שמן הזית, החומצים ועלי  התימין ומערבבים היטב. מתבלים במלח ופלפל, טועמים ומתקנים תיבול אם צריך. מעבירים לכלי אטום ושומרים במקרר עד שבוע ימים.

 

מטבלים סגולים:

סלק צלוי

4 סלקים בגודל בינוני, שטופים ומבושלים עם הקליפה במים עד לריכוך

1 כף סילאן

1 כף רכז רימונים

¼ כוס שמן זית

מלח, לפי הטעם

פלפל שחור, לפי הטעם

 

  1. מחממים תנור ל-220 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
  2. מקלפים את הסלקים המבושלים, חותכים לרבעים ומניחים בקערה. מוסיפים את הסילאן, רכז הרימונים ושמן הזית ומתבלים במלח ופלפל. מעבירים לתבנית האפיה בשכבה אחידה ואופים בתנור  15 דקות. מניחים להתקרר לפני שמעבירים לכלי אטום. הסלקים יישמרו במקרר עד שבוע ימים.

מחית סלק

4 סלקים בגודל  בינוני, שטופים ומבושלים עם הקליפה במים עד לריכוך

¼ כפית כמון

מלח, לפי הטעם

פלפל שחור, לפי הטעם

3 כפות שמן זית

1 כף מיץ לימון

 

מניחים את כל הרכיבים בקערה של מעבד מזון ומעבדים למחית חלקה. טועמים ומתקנים תיבול, אם צריך. מעבירים לכלי אטום ושומרים במקרר עד שבוע ימים.

כרוב צלוי

1 כרוב סגול בינוני, חצוי וחתוך לפרוסות

1 כף סוכר

10 גבעולי תימין, מופרדים לעלים

¼ כוס חומץ בלסמי איכותי

¼ כוס שמן זית

מלח, לפי הטעם

פלפל שחור, לפי הטעם

 

  1. מחממים תנור ל-180 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
  2. מניחים את פרוסות הכרוב בקערה גדולה ומוסיפים את הסוכר, עלי התימין, חומץ בלסמי ושמן זית. מתבלים במלח ופלפל ומערבבים היטב.
  3. מעבירים את התערובת לתבנית האפיה, מכסים בנייר כסף ואופים בתנור. אחרי 45-60 דקות מעלים את טמפרטורת התנור ל-220 מעלות, מסירים את נייר הכסף וצולים בתנור 20 דקות נוספות.
  4. אחרי שהכרוב התקרר מעבירים לכלי אטום ושומרים במקרר עד שבוע ימים.

 

מטבלים צהובים

תפוצ'יפס

2 תפוחי אדמה, מקולפים ופרוסים הכי דק ביקום (אנחנו השתמשנו במכשיר שנקרא מנדולינה. אם אין לכם בבית, תשתדלו לפרוס הכי דק שאפשר)

מלח , לפי הטעם

שמן, לטיגון

 

מחממים סיר עם שמן לטיגון עמוק. כשהשמן חם (180 מעלות) מטגנים את פרוסות תפוח האדמה עד שהן זהובות ופריכות. מעבירים לצלחת מרופדת בנייר סופג, מתבלים במלח ואוכלים מיד.

 

ממרח לימונים כבושים

½ ק"ג לימונים, פרוסים לפרוסות בעובי 1 ס"מ

3 כפות מלח גס

½ כפית פפריקה

1 כוס מים רותחים

2 כפות חומץ 5%

2 כפות שמן זית

 

  1. מעקרים צנצנת זכוכית גדולה: מציפים סיר גדול דיו להכיל את הצנצנת במלואה במים ומביאים לרתיחה. מניחים את הצנצנת יחד עם המכסה בסיר ומרתיחים 10-15 דקות. לחילופין, מניחים את הצנצנת בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות ל-10 דקות.
  2. מסדרים את הלימונים בשכבות בצנצנת כשבין כל שכבה מפזרים מלח גס ופפריקה.
  3. מרתיחים את המים יחד עם החומץ ויוצקים לצנצנת הלימונים. מניחים להתקרר לפני שיוצקים מעל את השמן. אוטמים את הצנצנת ומניחים על אדן החלון למשך 3 ימים לפחות.
  4. מסננים את הלימונים הכבושים, מסירים את הגרעינים ומעבירים למעבד מזון. מעבדים למחית חלקה (אם המחית סמיכה מדי, ניתן להוסיף מעט מנוזל הכבישה).

מטבלים ירוקים

סלט שערות מלפפונים

5 מלפפונים

מיץ לימון סחוט טרי

מלח, לפי הטעם

2 כפות שמן זית

 

פורסים  את המלפפונים לאורך, לרצועות רחבות בעובי 2-3 מ"מ. פורסים כל רצועה לרצועות דקות, 'שערות' בעובי 2-3 מ"מ. שימו לב שבמרכז המלפפון, החלק של הגרעינים נחתך פחות טוב, כך שמומלץ לוותר עליו. מתבלים לפי הטעם במיץ לימון, מלח ושמן זית ומגישים מיד.

פסטו

1 צרור עלי בזיליקום, מופרדים מהגבעול

חופן צנוברים

1 תפוח עץ מזן גרנד סמית, חתוך לרבעים, עם הקליפה אך ללא הליבה (כיוון שלא יכולנו להשתמש בגבינת פרמז'ן רצינו לחקות את הטעם הפירותי)

200 מ"ל שמן צמחי

100 מ"ל שמן זית

מלח, לפי הטעם

פלפל שחור, לפי הטעם

מיץ לימון, סחוט טרי

 

מניחים את עלי הבזיליקום, הצנוברים ורבעי התפוח בקערה של מעבד מזון. יוצקים את השמנים ומעבדים למחית חלקה. מתבלים במלח, פלפל ומיץ לימון. טועמים ומתקנים תיבול לפי הטעם. מעבירים לכלי אטום ושומרים עד שבוע ימים. כדי שהפסטו ישמור על צבע ירוק עז, יוצקים מעליו שכבת שמן בגובה 1 ס"מ.

לבן

טחינה

½ כוס טחינה גולמית מאיכות טובה

1 כף מיץ לימון סחוט טרי

1 שן שום, כתושה למחית חלקה

מלח, לפי הטעם

1-2 כוסות מי קרח (הכי חשוב)

 

מניחים את הטחינה, מיץ הלימון והשום הכתוש בקערה של מעבד מזון ומערבלים. מזרזפים את המים תוך כדי ערבול עד שהטחינה מגיעה למרקם הרצוי. מתבלים במלח לפי הטעם.

 

 בצל אפוי בחומץ וסוכר (יוצא לבן וסקסי)

בצלים מתוקים חמצמצים

4 בצלים גדולים, חתוכים לרבעים

½ כוס מים

¼ כוס חומץ בן יין לבן

2 כפות סוכר

4 גבעולי טימין

מלח, לפי הטעם

פלפל לבן, לפי הטעם

 

  1. מחממים תנור ל-150 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
  2. מניחים בקערה את רבעי הבצל יחד עם המים, חומץ, סוכר, מלח ופלפל ומערבבים היטב. מעבירים לתבנית האפיה ומפזרים את גבעולי התימין מעל. מכסים את התבנית ברדיד אלומיניום ואופים בתנור  3-4 שעות. מסירים את כיסוי האלומיניום וצולים 30 דקות נוספות. 

 

מרכז העיר