אוטואוכל - היום ה-19

2013 אוטואוכל
  • اشترك
  • انتاج اصلي
  • الكولينارية
إشترك
twitter
facebook
ענת הופמן פעילה חברתית ויו"ר נשות הכותל || ממולאים בימק"א


כתב: אסף גברון / צילמה: יעל אילן

בבוקר ראש חודש אלול, הוא חודש הסליחות, עמדה ענת הופמן ברחבת הכותל כמדי ראש חודש קרוב ל-25 שנה והתעקשה על זכותה לחופש פולחן כאישה, כרפורמית, ככל מה שהוא לא חרדי. כמדי ראש חודש, היא נתקלה בהשתקות, בהרעשות משרוקיות מכוונות, בעוינות רב הכותל, בנרפות המשטרתית שמשתפת פעולה עם הרב, בעזרת נשים מלאה עד אפס מקום בחרדיות שגויסו בהמוניהן במיוחד כדי למנוע מנשות הכותל להתפלל – בתוהו ובוהו ובסערה עזה.



צילומים: יעל אילן

אני לא יודע מה היא עושה בדרך כלל בערב שאחרי בלגן ראש החודש הקבוע שלה, אבל הערב הסצנה לא היתה יכולה להיות רחוקה יותר מזה: על המדשאה שלמרגלות מגדל ימק"א, בהרמוניה המושלמת שהוא מייצג כנקודת המפגש השוויונית בין שלוש הדתות המרכזיות, ישבו על שרפרפים נמוכים משפחות, תיירים, צעירים, דתיים, ואכלו ממולאים. מהאוטו זלגה מוזיקה שבחרה ענת: שירים ג'זיים ישנים שלרגע גרמו לנו להרגיש שאנחנו על המרפסת של הקינג דיוויד ממול בימים השקטים יותר של המנדט; יציאות מגה-קוליות כמו I Wonder מהפסקול של Waiting for Sugarman, ואפילו כמה שקטים של כוורת, שברגעים אלו ממש, כך אומרים, מלהיטים את הצעירים בפארק הירקון. אפילו הרוח הגבירה ווליום להשלמת תמונת החצר-של-קיבוץ הנעימה והרגועה. אם הנהגים הירושלמים לא היו מתעקשים לצפצף בפקקים ליד, היינו שוכחים לגמרי איפה אנחנו.

על המטבח הופקד הערב השף תומר עמדי ממחניודה, האיש שהולך היטב בנעליו הגדולות של אסף גרניט, והוא שרקח את המנה. הופמן ביקשה ממולאים כי זה מאכל מאוד ירושלמי, כי הוא קיים במטבחים של הרבה עדות והרבה דתות, וכי הוא מאכל מאוד נשי, משהו שמכיל בתוכו עוד משהו. עמדי לקח את זה שלב אחד הלאה עם היציאה הבאה: בכל קערה ישבו זה לצד זה שני ממולאים: באחד כרוב ממולא סלק, בשני סלק ממולא כרוב. סלק וכרוב מתעלסים זה עם זו וזו בזה, בשוויון, בעזרת קצת בשר צוואר טחון, בורגול, עשבי תיבול קצוצים מלמעלה ושפריץ שמן זית של ענת עצמה. הסלט שחולק לממתינים בתור היה של גרגרי חומוס קראנצ'יים בלימון כבוש, והשתייה - מיץ תמרינדי.

ענת הופמן, ירושלמית כל חייה, אלופת שחייה בנעוריה, חברת אופוזיציה במועצת העיר מטעם מרצ במשך שלוש קדנציות, האישה שהכניסה מגאפון לישיבות המועצה אחרי שאולמרט כיבה לה את המיקרופון, היא לוחמת. לוחמת שוויון. כבר הרבה שנים, בעיר שקשה לחשוב על מתישה ממנה עבור אישה שהיא לוחמת שוויון. או בכל הקשר אחר, למען האמת. אבל היא כאן, בסופו של יום ארוך שהתחיל במאבק ונגמר בהרמוניה, מחייכת בביישנות אל הירושלמים שבחלקם הגדול זורקים הערות מעודדות ותומכות, ולוקחים לכיס את הפלאייר של נשות הכותל, שמראה את תמונת משחררי הכותל הקלאסית לצד תמונה של הופמן ועוד שתי נשות כותל באותה עמדה – המבט הנחוש, הגאווה, תחושת ההישג והחזרה הביתה.

רביעיית אוסטרים יושבים על הדשא. נמצאים פה בחופש, גרים בבקעה, נתקלו באוטו המשונה לפני יומיים מתחת לבית שלהם, הלכו לבדוק מה קורה, איחרו את המועד, נרשמו לקבל עדכונים ומאז הם שבויים. מתענגים על הממולאים וגם מבטיחים להגיע למסיבה במגדל דוד מחר בחצות. לאור ההצלחה הגדולה של האוטואוכל הוכנו היום כבר 350 מנות – 300 בשריות ו-50 צמחוניות. כרגיל הן נגמרו תוך שעה וקצת, אבל הערימה של החבר'ה נשארה על הדשא עם הצלילים הרגועים והרוח הקרירה והקינג דיוויד ששותק ממול את ההיסטוריה האלימה שלו, ומגדל ימק"א, שעם כל הכבוד להיסטוריה מלחמתית, דתית, ולאומית – על הדשא שהיה פעם למרגלותיו בצד השני, אורי מלמיליאן קרע רשתות.

"יש טיפשות שבאות לכותל המערבי, שמות טלית ומתפללות", אמר פעם הרב עובדיה יוסף. ויש טיפשים שמנסים לעצור את אחת הלוחמות המפוארות בתולדות העיר. בתשע אחרי המלחמה, בפינה השקטה של ימק"א, היא מוצאת את השקט שלה, את השוויון שלה, בכרוב שממולא בסלק, בסלק שממולא בכרוב. גוף בתוך גוף בתוך גוף, חום בתוך חום בתוך חום. ציפור מתרוממת לעוף, אישה לא נשברת בי פתאום.

 

ממולאים מפתיעים/ ענת הופמן
4 מנות
מה צריכים
1 כרוב לבן, ללא הליבה, חלוט במים רותחים ומפורק לעלים (את הליבה שומרים למילוי)
4 סלקים גדולים, מבושלים במים, קלופים ומרוקנים מליבתם (את הליבה שומרים למילוי)

למילוי


1 בצל, קצוץ דק
½ ק"ג בשר בקר טחון
300 גרם בורגול גס, שהושרה 10 דקות בסיר מכוסה עם 300 מ"ל מים רותחים
חופן עלי פטרוזיליה, קצוצים דק
חופן צנוברים
ליבת הסלק, קצוצה דק
ליבת הכרוב, קצוצה דק
שמן זית, לטיגון

לרוטב של הכרוב


1 בצל, קצוץ דק
1 שן שום, קצוצה דק
1 פחית (400 גרם) עגבניות מקולפות וקצוצות
3 כפות רסק עגבניות
¼ כפית כמון
1 כפית פפריקה מתוקה
מלח, לפי הטעם
פלפל שחור, לפי הטעם
צרור עלי פטרוזיליה, קצוצים דק
שמן זית, לטיגון

לרוטב של הסלק


4 כפות סילאן
4 כפות רכז רימונים
קמצוץ כמון
קמצוץ פלפל שאטה גרוס
מלח, לפי הטעם
פלפל שחור, לפי הטעם

מה עושים

.1 להכנת המילוי, מחממים מחבת עמוקה עם שמן. כשהשמן חם מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה. מוסיפים את הבשר ותוך כדי הטיגון מפוררים אותו עם כף עץ. מוסיפים את הבורגול המבושל ומערבבים. מוסיפים את הפטרוזיליה והצנוברים ומתבלים במלח ופלפל.
.2 מחלקים את המלית בין 2 קערות. מוסיפים לאחת את ליבת הכרוב הקצוצה ולשנייה את ליבת הסלק הקצוצה. טועמים ומתקנים תיבול, אם צריך.
.3 להכנת הכרוב הממולא, מחממים מחבת עמוקה עם שמן. כשהשמן חם מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה. מוסיפים את השום, העגבניות והרסק ומערבבים. מתבלים בכמון, פפריקה, מלח ופלפל, מערבבים ומבשלים מספר דקות.
.4 פורסים על משטח העבודה עלה כרוב. מניחים כף גדושה ממילוי הסלק ומגלגלים כמו אגרול. חוזרים על הפעולה עם יתר עלי הכרוב והמילוי.
.5 בסיר נפרד, מסדרים את כל עלי הכרוב הממולאים בצפיפות. יוצקים מעל את הרוטב, מכסים ומבשלים על אש קטנה כשעה.
.6 להכנת הסלק הממולא, מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים תבנית אפייה עמוקה.
.7 מניחים בקערה את כל רכיבי הרוטב ומערבבים היטב. טועמים ומתקנים תיבול לפי הטעם.
.8 ממלאים את הסלקים במילוי הכרוב. מסדרים את הסלקים בשכבה אחת בתבנית ויוצקים מעל את הרוטב. אופים בתנור 20 דקות.

قاعة الرياضة في جمعية الشبان المسييحية - القدس