בין ירוק לאדום - קבוצת מוסללה

2012 מתחת להר
  • اشترك
  • مزعزع
  • عرض
  • عرض فني
  • لقاء بمجموعة
  • انتصابة
إشترك
twitter
facebook


"ב-68 התקדמנו קצת ופתחנו עסקים חוקיים משותפים. פתחנו באסטות של אבטיחים – שונה מכל מה שאתם מכירים, עם חפלות בערבית-מרוקאית ובערבית-ערבית בכל ערב. אנשים היו קונים אבטיחים, ובערב – חפלות, מוזיקה, שותים מיץ, בירה בבאב אל-עמוד. בכל הרחוב הזה, לאורך חומות העיר העתיקה, החבר'ה מהשכונה שותפים של פלסטינים, וכל באסטה – שותפות..." (ראובן אברג’יל, ממקימי תנועת "הפנתרים השחורים" במוסררה, מתוך אתר "התחברות")



ברוח המפגשים ההם הקימה קבוצת מוסללה סככת אבטיחים בשכונת מוסררה למול חומת העיר העתיקה. בשטח ההפקר ההיסטורי, במרחב שבין קו גבול אדום לירוק, נפגשו מזרח ומערב, צלילים וטעמים, שכנים ואורחים למסיבת אבטיחים בערבי הקיץ של אמצע הרמדאן.

את הבאסטה נהל קוקו דרעי - ממקימי קבוצת "הפנתרים השחורים" והיחיד מבין המנהיגים שעדיין גר בשכונת מוסררה. קוקו הזמין כל מי שחפץ מבני הדור שלא ידע את יוסף לשמוע כיצד חיו פעם ועל מה נאבקו. סיפוריו וזיכרונותיו הנחו אותנו לאורך תכנון הפרויקט.

אירועים:

יום ב' (30.7) - ערב פתיחה חגיגי :
שיחה עם פנתרים - שני מנהיגי הפנתרים השחורים, קוקו דרעי, תושב מוסררה ומנהל הבאסטה וראובן אברג'יל, שהתגורר בשטח המגרש (היום הבאסטה) בצריף ששימש כמטה של הפנתרים השחורים.
חאפלה עם שלומית בוכניק - חאפלה לכל העדות עם הרבה שמחה וקצב.

יום ג' (31.7) -
באסטה בסיטה עם אנואר בן בדיס - שיחה על ההסטוריה של המושג "באסטה", השפה של הבאסטה והתפקיד של הבאסטה בתוך החברה.
ההרכב של סאפי סוייד - מוזיקה ערבית קלאסית.

יום ד' (1.8) -
סיפורים ואבטיחים - בין דורות, בין מגזר למגדר, עם גרעינים או בלי, מספרי הסיפורים, "החקוואתי", נושאים בלשונם את שק הזיכרונות של השבט והחברה. הערב הוקדש לשפות ולמילים, מספרים בני דורות ורקעים שונים, בתיבול נגינה מפה ושירה מכאן. הנחה : גיא אלחנן

יום ה' (2.8) -
קפה עם פנתר - מפגש עם קוקו דרעי, מנהל הבאסטה וממנהיגי הפנתרים השחורים.
להיכנס באבטיח – מיצג של חיה רוקין ורעות שעאר.
מקזבלנקה לביירות - מסיבה עם dj ליאור כהן בסט של מוזיקה מזרחית, לבנונית, מצרית, טורקית, יוונית, אפריקאית ועוד.

מוצ"ש (4.8) -
נינו ביטון ותזמורת המאגרב - נינו ביטון הוא גדול נגני העוד. בין השאר אחראי על החייאת המסורת המוזיקלית האלג'יראית בארץ והקמת התזמורת האנדלוסית. בצעירותו נהג לנגן בבאסטות ובחאמרות - ולערב הזה הוא חזר בקונצרט מיוחד.


סיורים
מדי ערב, לפני שהבאסטה התחילה לפעול, יצאנו במסלולים למזרח ולמערב, בעקבות אמנות והיסטוריה, בזמן חודש הרמדאן שהופך את מזרח העיר לחגיגה של אורות וניחוחות.

פרויקטים נוספים:
קיר הבאסטה /
לאורך החומה האחורית הגובלת במתחם כנסיית הנוטר-דאם הוצב אסמבלאז' של יצירות אמנות ואובייקטים. יוצרת/אוצרת : נסרין נאג’ר.

VIP14 / בית טיכו, מוזיאון ישראל מתארח בבאסטה
עבודות וידאו-ארט המתקשרות להווי המרחב בדרכים שונות, מפרקות ומרכיבות מחדש מציאות מרובדת
אוצרת: תמנע זליגמן

לא חממה ולא בטיח / שמוליק טוויג ועירית מנור
המים שבהם נעשה שימוש בבאסטה עוברים לשימוש חוזר בחממה, המפתה כמו נווה מדבר מזוייף בין הקוצים, להשתתף - לקחת נשימה מעל המים, לאמץ שתיל אבטיח ולטמון באדמה.

חסה ומים / רפרם חדד
עגלת שלושה גלגלים היא הרכב הייחודי של אזור העיר העתיקה. העגלה התסתובבה בין הבאסטה לשער שכם והציעה מדי ערב רגע של פשטות רוויה בלב ההמולה כמחווה למנהג הסורי לפיו בסוף כל יום של תקופת הרמדאן מחלקים לצמים כוס מים קרים וקלח פריך של חסה, מחווה של נתינה בסיסית.

מי אנחנו: קבוצת מוסללה מורכבת מאמנים ותושבי שכונת מוסררה, אשר חברו יחדיו למעגל חשיבה, שיח ופעולה בתחומי המרחב הציבורי המשותף. הקבוצה מזמינה יוצרים ומבקרים לבחון את אזור קו-התפר הפוליטי-תרבותי במבט ביקורתי ואוהד, מתוך אמונה שבכוח האמנות והקשב ניתן לרפא את פגעי העבר.

העיר העתיקה