מזמור למקום ומקאם

2011 נקודת מגע
  • موسيقى
إشترك
twitter
facebook


אולם "שלוש הדתות" מכיל ממצאים דתיים הדרים בכפיפה אחת ומגשרים על כל ניצוץ של פער בין-דתי. "מקאם" (מקום) הוא מסגרת ליצירה במוזיקה המזרחית שנפוץ גם למערב. כל מקאם מיוחד במינו. דגש מושם על הקשר בין המקאם לבין החוויה שהוא מעניק לשומע.



צילומים: אוסקר אבוש

בעזרת טובי המוזיקאים העוסקים בתחום, הזמנו אתכם לקחת נשימה עמוקה ולצאת למסע ווקאלי-אינסטרומנטלי מרגש של צליל ונשמה שטשטש גבולות בין מוזיקה ביזנטית, ארמנית, פרסית, טורקית-סופית, ערבית ופייטנות יהודית בבלית.

מזמורים עתיקים וחדשים של שלוש הדתות – יהדות, נצרות, איסלאם – בלחנים מסורתיים ובלחנים מקוריים.

אמיר שהסאר- שירה, חליל

אלון אמאנו קמפינו – עוד, גיטרה, שירה

מארק אליהו – קמנצ'ה, לאוטה טורקית

ארז מונק – כלי הקשה

1. "שחר אבקשך"(פיוט בלחן של פרץ אליהו, מקאם Mahur פרסי) +Avaz (אלתור שירה) ומואזין וניגון מהיר במקאם - Bayati Tork (פיוט של אבן גבירול – "הִנֵּה לְךָ תִּיטַב זִמְרַת אֱנוֹשׁ עַל כֵּן אוֹדְךָ בְּעוֹד תִּהְיֶה נִשְׁמַת אֱלֹהַּ בִּי" - מדבר על כך שהתפילה, ההודיה והמגע עם הקדושה- דרך המוסיקה והשירה).

2. מזמור ביזנטי קדום - Phos Hilaron (שליווה את הדלקת המנורות עם רדת החשכה). המזמור מוביל למקצב תיפוף מודרני, המושפע מהביט של הדראם אנ' בייס האלקטרוני ואליו מתווספים אילתורים אינסטרומנטליים על המקאם הטורקי-עות'מני, Saba (המקבילה של המודוס הביזנטי). לאחר מכן, המזמור הביזנטי חוזר ומשתלב ונותר לבדו. זהו שילוב של עתיק וחדיש - המוסיקה הביזנטית עם הטורקית שהמשיכה אותה.

3. Peshrev (יצירה מוסיקלית עות'מנית קלאסית)- במקאם Segah ותקסים (עוד, קמנצ'ה, נאי) ו-Ilahi - מזמור סופי מהמסורת של הדרווישים המחוללים שמדבר על טקס ה-sema.

4. קטע אינסטרומנטלי בסגנון ארמני של אמיר שהסאר: "אררט" מקאם Huseyni. הר אררט מהווה מפגש בין תרבויות וממלכות ארמניה, טורקיה, ביזנט ואיראן. לאחר מכן, קטע אינסטרומנטלי קצבי מהיר – ריקוד לזגינקה של היהודים ההרריים מדגסטן –הקווקז המזרחי.

5. "יעלה יעלה": פיוט של ישראל נג'ארה בלחן בסגנון ערבי/בבלי, מקאם Bayat באמצע - סולו שירה, מואזין ערבי וקטעי סולו נוספים. נג'ארה הוא הפייטן שנדד בין ארצות ערב, למד וספג את המוסיקה האזורית והיה הראשון שציין את המקאם לכל פיוט שכתב. מייצג את המיזוג התרבותי בין-דתי בארץ ישראל.

על המוסיקאים:
אמיר שהסאר- אמן כלי נשיפה וזמר ממוצא פרסי, מופיע ומקליט לצד אמנים רבים בארץ ובחו"ל, ביניהם ניתן להזכיר את יסמין לוי, אחינועם ניני, דיוואן הלב.

ארז מונק – אמן כלי הקשה מהמובילים בישראל, מופיע בארץ ובחו"ל עם אמנים שונים כמו יאיר דלאל, שלמה גרוניך, ג'ורדי סאוואל, דיוואן הלב, אתי אנקרי ועוד רבים.

אלון אמאנו קמפינו- אמן כלי מיתר (גיטרה, עוד), מוסיקאי החוקר ומבצע בתחום מוסיקת עולם. ממייסדי פרוייקט דיוואן הלב ויוצר/מפיק יחד עם אמנים כמו חיים לרוז, רביד כחלני ואחרים.

מארק אליהו – אמן קמנצ'ה (כלי קשת פרסי עתיק) וכלי פריטה, מלחין ומבצע של מוזיקה ממרכז ומערב אסיה, בנו של המלחין פרץ אליהו. מארק מופיע בארץ ובחו"ל יחד עם אביו ועם אמנים אחרים.

מוזיאון ישראל