מנהל אמנותי, עונת התרבות בירושלים: איתי מאוטנר

2011 עונת התרבות בירושלים
  • مزعزع
  • انتاج اصلي
  • موسيقى
  • عالمي
إشترك
twitter
facebook
עיבוד ויזואלי ליצירתו המהפנטת של סטיב רייך


בשלוש תנועות, רביעיית מיתרים ושילוב מלודיות בקולות מוקלטים ומדברים, התייצבה היצירה זוכת גראמי בהופעת בכורה בירושלים.
ההרכב The Fleshquartet, ששיתף פעולה בעבר גם עם אלביס קוסטלו, מיכאיל ברישניקוב והאופרה של פריז, בצע את היצירה בהופעה חיה, בתוך מיצב זכוכית שיצרה האמנית אן וולסטרום - טיפות זכוכית גדולות רחפו בחלל החשוך, קרני אור שברו גווני צבע בתוכן. הפקה זו נוצרה על ידי הבימאית פיה פורשגרן, מנהלת התיאטרון היהודי בשטוקהולם.

 

 



צילומים: אוסקר אבוש

 החלל הייחודי הזמין אתכם לתוכו, לערב שכולו חוויה מסעירה בין שכבות היסטוריות למסע תודעתי-חזותי-מוסיקלי.

הזמנו אתכם להגיע לאזור לפני תחילת המופע. לשוטט בממילא או בין הסמטאות של ירושלים העתיקה. מאוחר יותר, הזמנו אתכם להיכנס לתוך מגדל דויד. המשתתפים התהלכו בנחת בתוך המצודה המהממת, ואפילו טפסו גם אל מגדלה המספק תצפית מהממת עוד יותר על סבך הגגות של העיר העתיקה- ממש לפני שקיעה.


ב-20:00 הזמנו אתכם להליכה באוויר הפתוח, בתוך החפיר העתיק ששופץ ועד לקישלה. שם חכתה לכם הפקה יפהפייה של גדול המלחינים החיים, בעיבוד מיוחד של התיאטרון היהודי משטוקהולם. עם תום המופע, לאחר שעה בדיוק, הזמנו אתכם לשוטט בין טיפות הזכוכית ולשוחח עם המוסיקאים על היצירה המופלאה של רייך ועל העיבוד המיוחד

Different Trains by Steve Reich at The Jewish Theatre Stockholm
קשה לדמיין את עולם המוסיקה היום ללא סטיב רייך. לא בכדי הכתיר אותו הניו יורק טיימס כ"אחד המלחינים החיים החשובים ביותר כיום". תפיסת עולמו פורצת הדרך ותעוזת הניסיוניות שבו הניבו לא מעט יצירות מרתקות וחשובות. Different Trains- עליה זכה בגראמי, היא יצירה בשלוש תנועות אשר נכתבה עבור רביעיית מיתרים. המלודיות בעבודה שלובות בקולות מוקלטים ומדברים. חברי ההרכבThe Fleshquartet בצעו את היצירה בחלל, אשר אפשר רק ל-150 איש לקחת בו חלק מדי ערב והוסב במיוחד לכבוד המופע.

המיצב, המוזיקה וחווית הצפייה הייחודית, המאפשרת לקהל להתמזג בתוך המוזיקה - כל אלה הפכו את הצפייה ביצירה להרבה יותר מסך כל הצלילים שבתוכה. השכבות ההיסטוריות שסביב והמסע התודעתי-ויזואלי-מוסיקלי סיפקו חוויה שתיכנס עמוק עמוק אל תוך הלב.

"רציתי שהמופע יהפוך לקינה", אמרה פיה פורשגרן, מנהלת התיאטרון היהודי ובימאית הגרסה הבימתית ליצירה, "רציתי שהדימויים יעבירו גם יופי. היופי כאן הוא דרך לאפשר תקשורת, לדבר על מה שלא ניתן לדבר עליו ולהעניק לנו כוח". במופע החזותי נכללה גם יצירה חדשה שנכתבה על ידיThe Fleshquartet- Tears Apart.

לרייך, מחלוצי המינימליזם, יש השפעה עצומה על מוזיקה עכשווית; המקצבים האיטיים והרפטטיביים, המעברים בין מפעמים שונים, בין הקולות. Different Trainsהיא העבודה הראשונה שבה סטיב רייך "חילץ" את המוזיקה מתוך דיבור. בהמשך הוא פיתח את שיטת העבודה הזו גם ביצירות The Caveו-City Life.

The Fleshquartet פעילה כבר 25 שנה וערכה שיתופי פעולה עם אמנים רבים, ביניהם יואקים תאסטרום, רובין, מונדוג ואלביס קוסטלו. הם היו מעורבים במספר עיבודים והפקות של יצירות לבמה, ביניהן מופעי מחול של הכוריאוגרף מאץ אק ובלט קולברג, מיכאיל ברישניקוב והאופרה של פריז. ב-2007 הם הוציאו את האלבום Voices of Eden.

برج داوود